Klimczok

Barania GóraCzantoriaStożekRównicaSkrzyczneKlimczokBłatniaSzyndzielniaMalinowska SkałaŁysa Góra/Lysa horaWielki JavorovyWielki PołomOstrySmrek/SmyrkRadhostJavorovy

Klimczok,(mapa) dawniej również Klimczak (1117 m n.p.m.) – szczyt górski w północno-wschodniej części Pasma Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim.  Jest najwyższym punktem Bielska Białej. Przez szczyt biegnie  historyczna granica pomiędzy Śląskiem i Małopolską.  Wierzchołek Klimczoka ma kształt kopca o zaokrąglonym szczycie. Grzbiety odchodzące od niego są dość szerokie, za to stoki opadające ku dolinom Białki (na północnym wschodzie), Biłej (na południu) i Barbary (na zachodzie) są strome i porośnięte bukowo-świerkowymi lasami. Na północno-wschodnich stokach Klimczoka znajdują się źródła Białej .Na szczycie znajduje się stalowy maszt z antenami przekaźników telekomunikacyjnych.  Z wierzchołka patrząc na  południowy wschód  ponad grzbietami Beskidu Żywieckiego królują szczyty Tatr. Klimczok cechuje się dużymi opadami atmosferycznymi .Jeszcze na początku XIX w. góra nazywana była Goryczną Skałką lub po prostu Skałką. Na zachodnich zboczach góry, tuż pod szczytem, ciągnie się system rowów grzbietowych i rozpadlin skalnych (skąd pierwotna nazwa), w których znajduje się kilka niewielkich jaskiń. Największa z nich, długości 26 m, miała być według lokalnych podań kryjówką słynnego zbójnika żywiecko-śląskiego pogranicza – Klimczoka. Od jego nazwiska w epoce romantyzmu poszła obecna nazwa szczytu.

W siodle pomiędzy Klimczokiem i Magurą (Siodło pod Klimczokiem) znajduje się skrzyżowanie szlaków pieszych do Szczyrku, Bystrej, Brennej na Przełęcz Salmopolską, Przełęcz Karkoszczonkę, Szyndzielnię i Błatnią.Schronisko PTTK na Klimczoku (zwane dawniej Klementynówką), wybudowane w obecnym kształcie na początku XX wieku i stacja ratunkowa GOPR znajduje się już właściwie na zboczach Magury.Na polanie, pokrywającej wschodnie ramię Klimczoka opadające ku Siodłu pod Klimczokiem, działa wyciąg narciarski.

Szlaki turystyczne na Przełęcz pod Klimczokiem

ze szczytu Klimczoka – 10 min

z Wapienicy przez Szyndzielnię – 2 h

Proponowane trasy

Z Szyndzielni -czas przejścia od Górnej Stacji Kolejki: w górę ok. 45 min.; w dół ok. 40 min.

Trasa Szyndzielnia – Klimczok(zdjęcie) jest bardzo popularna ze względu na możliwość skorzystania z kolejki liniowej. Gdy wjedziemy kolejką na górę przed nami 15 minutowy spacer do schroniska PTTK pod szczytem Szyndzielni. Droga jest szeroka i kamienista, a w zimie pełni rolę nartostrady. Idąc czerwonym szlakiem w kierunku schroniska spotykamy szlak żółty, który zaprowadzi nas w ciągu pół godziny na szczyt Klimczoka. Droga nie jest trudna. Zaraz za schroniskiem czeka nas lekkie podejście, a dalej aż do polany pod Klimczokiem szlak prowadzi płaskim grzbietem, a następnie  stromo na sam szczyt.Ze szczytu czarny szlak (ok. 5 min. w dół) prowadzi na Przełęcz Siodło – węzeł szlaków, w kierunku schroniska PTTK.Sam szczyt Klimczoka możemy ominąć, jeśli na rozwidleniu szlaków pod szczytem pójdziemy za  znakami czerwonymi. Zaprowadzą nas one bezpośrednio przez Przełęcz Siodło do schroniska PTTK –  co  ułatwi trasę.

Z Wilkowic Bystrej -czas przejścia: w górę ok. 2 h 15 min.; w dół ok. 1 h 45 min.

Szlak rozpoczyna się przy stacji PKP Wilkowice Bystra.  1 godzinę zajmie dojście do terenów leśnych, gdzie szlak niebieski przecina się ze szlakiem czerwonym biegnącym z Mikuszowic Śląskich na Klimczok. Można skrócić tą trasę wykorzystując linię autobusową MZK numer „57”. Należy wysiąść na drugim przystanku od końca i szlakiem czerwonym skierować się w lewo. Po około 15 min. spotkamy szlak niebieski, który  wśród lasów prowadzi nas zboczem Magury (1109 m n.p.m.) do schroniska na Klimczoku. Pokonanie trasy od momentu gdy zeszliśmy ze szlaku czerwonego aż do schroniska PTTK zajmuje około 60 minut. Poniżej schroniska na Przełęczy Siodło znajduje się węzeł szlaków –  szlak żółty  ostrym podejściem doprowadzi nas na sam szczyt Klimczoka.

Z Mikuszowic Śl. -czas przejścia: w górę ok. ok. 3 h; w dół ok. 2 h 15 min.

Aby dotrzeć do szlaku czerwonego podjechać  samochodem, który pozostawimy na bezpłatnym parkingu znajdującym się przy końcu ulicy Czołgistów lub – linii autobusowej MZK numer „24” – wysiadając na końcowym przystanku w okolicy Politechniki.

Jeżeli wędrówkę rozpoczynamy w Mikuszowicach kierujemy się w stronę terenów rekreacyjnych mikuszowickich Błoni. W okolicy Hotelu Błonie rozpoczyna się szlak czerwony, którym idziemy prosto, a potem skręcamy w prawo w las. Zobaczyć tutaj możemy pomnik leśniczego Andrzeja Schuberta z 1900 r. i tzw. kamień Jana z wyrytą datą 1817. Został on ustawiony najprawdopodobniej na pamiątkę 300-lecia Reformacji. Nieco w dali, po naszej lewej stronie, znajduje się zaniedbany drewniany amfiteatr. Idąc dalej lasem wschodnimi zboczami Koziej Góry docieramy na przełęcz zwaną Siodło pod Równią (w 45 min. od Hotelu Błonie). Tutaj rozpoczyna się niebieski szlak prowadzący do schroniska na Koziej Górze. Dalej szlak czerwony obniża się ku wsi Bystra Górna. Mijamy przystanek autobusowy MZK linii numer „57”, przechodzimy przez rzekę Białą i rozpoczynamy ostry spacer w górę wąską ścieżką na północne stoki Magury pokryte gęstym lasem. Po 15 minutach szlak czerwony przecina się ze szlakiem niebieskim, prowadzącym z Wilkowic Bystrej na Przełęcz Siodło pod Klimczokiem. Przed nami jeszcze około 1 h45 min. drogi pnącej się w górę. Czeka nas ostre podejście w wysokopienny las, gdzie skręcamy na zachód i osiągamy szczyt Magury. Ze szczytu schodzimy szlakiem czerwonym na polanę ze schroniskiem pod Klimczokiem.

Z Bystrej Śląskiej przez Przełęcz Kołowrót  -czas przejścia: w górę ok. ok. 2 h 45 min.; w dół ok. 2 h 15 min.

Rozpoczynamy w Bystrej Śląskiej, przy głównej drodze prowadzącej w kierunku Szczyrku. Mijamy po prawej stronie Muzeum Juliana Fałata. JeZeli jesteśmy samochodem i planujemy zejście z Klimczoka z powrotem do Bystrej należy zostawić samochód w miejscu gdzie szlak zielony, prowadzący wzdłuż drogi, przecina się ze szlakiem czerwonym, który przez Magurę prowadzi na szczyt Klimczoka. Z tego miejsca mamy 1 godzinę drogi na Przełęcz Kołowrót. Początkowo idziemy wzdłuż drogi. Następnie odbijamy w prawo i mijamy po prawej stronie leśniczówkę. Tutaj zaczyna się długie i ostre podejście na Przełęcz Kołowrót, gdzie spotykamy szlak żółty prowadzący z Cygańskiego Lasu przez Kozią Górę na Szyndzielnię. Niewielki odcinek drogi pokonujemy razem ze szlakiem żółtym, następnie odbijamy w lewo. Nasza wędrówka na szczyt Klimczoka potrwa jeszcze około 1 godziny, początkowo szeroką drogą a następnie wąską ścieżką, zboczem górskim. Idąc za szlakiem mijamy źródło Białki – charakteryzujące się  betonowym ujęciem- już niedaleko do Przełęczy Siodło  Im bliżej szczytu tym więcej wokół nas krzewinek z borówkami/jagodami/ Szlak zaprowadzi nas na przełęcz skąd kierując się w prawo, za czarnym szlakiem, w ciągu 10 min. znajdziemy się na szczycie. Jeśli skręcimy w lewo dotrzemy do schroniska PTTK pod Klimczokiem