Błatnia

Barania GóraCzantoriaStożekRównicaSkrzyczneKlimczokBłatniaSzyndzielniaMalinowska SkałaŁysa Góra/Lysa horaWielki JavorovyWielki PołomOstrySmrek/SmyrkRadhostJavorovy

Błatnia(mapa) to szczyt górski w grupie Klimczoka w Paśmie Wiślańskim Beskidu Śląskiego. Jego właściwa nazwa to Błotny. Szczyt ma wysokość 917 m n.p.m.Błatnia znajduje się 4 km na zachód od Klimczoka, jest zwornikiem dla biegnącego w kierunku zachodnim ramienia Czupla – Łazka – Zebrzydki oraz dla odgałęziającej się ku północy rosochy Przykrej, Wielkiej Polany i Palenicy. Wierzchołek, grzbiety w jego rejonie oraz południowe stoki opadające ku dolinie Chrobaczego Potoku w Brennej pokryte są ciągiem polan, które do II wojny światowej stanowiły tradycyjny ośrodek gospodarki pasterskiej. Większą część stoków pokrywają lasy mieszane lub bukowe. Pod szczytem Błatniej znajduje się schronisko górskie.Charakterystyczny kopiec na szczycie Błotnego jest doskonałym punktem widokowym. Oferuje on  pełną, panoramę, obejmującą wszystkie najciekawsze szczyty tej grupy górskiej.Na wschodzie, poza  kopułą Stołowa,  masyw Trzech Kopców i Klimczoka, opadający w lewo przez Szyndzielnię ku Pogórzu Cieszyńskiemu.  Stoki Klimczoka i Szyndzielni pokrywają lasy bukowo-świerkowo-jodłowe, opadają do Jeziora Wielka Łąka w Wapienicy.Na prawo od Klimczoka z wieloma polanami masyw Skrzycznego (1257 m n.p.m.) – najwyższego szczytu Beskidu Śląskiego.   W prawo od niego,  Małe Skrzyczne, Malinowską Skałę i Zielony Kopiec aż po  dali wał Baraniej Góry (1220 m n.p.m.), główny grzbiet Pasma Wiślańskiego. Na bliższym planie ponad  Brenną widzimy dwugarbny Kotarz, za nim  grzbiet Starego Gronia, i dalej pasmo Trzech Kopców Wiślańskich – Orłowej i Równicy, zakończone  Lipowskim Groniem.Na dalszym planie ponad Trzema Kopcami Wiślańskimi widzimy zalesione Kiczory, na prawo od nich stromo opadający ku północy Stożek, a dalej  pasmo graniczne z Cieślarem, Wielkim Soszowem i oddzieloną szerokim siodłem przełęczy Beskidek Wielką Czantorią (995 m n.p.m.).Na południowym zachodzie horyzont zamykają szczyty Beskidu Śląsko-Morawskiego: ponad Wielkim Soszowem grzbiet Wielkiego Połomu (1067 m n.p.m.), ponad przełęczą Beskidek – masyw Kozubowej (981 m n.p.m.). Na prawo od Czantorii wyraźny stożek Jaworowego (1032 m n.p.m.) wtapia się w masyw Ropicy (1082 m n.p.m.), zaś ponad nimi dominuje Łysa Góra (Lysá hora, 1323 m n.p.m.) – najwyższy szczyt tej grupy górskiej.Na południu ponad garbami Kotarza widać w perspektywicznym skrócie nałożone na siebie szczyty pasma Wielkiej Raczy w Beskidzie Żywieckim, a ponad nimi pokazują się czasem najwyższe wierzchołki Małej Fatry na Słowacji.Po stronie północnej widać rozległą panoramę miasteczek i wsi śląskich od Skoczowa po Bielsko. W dali  tafla  Jeziora Goczałkowickiego, a przy dobrej widoczności Wzgórza Łazisko-Mikołowskie.

Szlaki na Blatnią:

żółty z Jaworza – 2 godz.

niebieski z Wapienicy – 3 godz.,

zielony, czerwony ze Skoczowa przez Łazek – 4 godz. (znakami zielonymi, a potem czerwonymi),

czerwony z Jaworza przez Łazek – 3.30

czerwony, niebieski Z Grodźca 3.30 godz. (znaki czerwone, a potem niebieskie)

czerwony z Grodźca – 3.30 godz.

czarny i zielony z Brennej-1,5 godz.

Z Wapienicy przez Palenicę i Przykrą – czas przejścia: w górę ok. 2 h; w dół ok. 1 h 30 min.

Szlak rozpoczyna się obok stacji kolejowej PKP Bielsko-Biała Wapienica.  Wędrówkę rozpocząć  asfaltową drogą , lepiej jednak dojechać autobusem miejskim numer 16 do końcowego przystanku – Wapienica Zapora przy kempingu Monika. Aby znaleźć się na szlaku musimy cofnąć się około 300 m w kierunku z którego przyjechaliśmy. Szlak prowadzi w górną część doliny, mija leśniczówkę, wodospad i doprowadza nas w okolice jeziora i zapory. Nie dochodząc do samego zbiornika skręca w prawo i pnie się bardzo stromym podejściem na Palenicę (688 m n.p.m.). Sam szczyt Palenicy zostaje nieco z prawej strony. Na szczycie znajduje się zabytek archeologiczny – krąg kamienny-który był miejscem pogańskich kultów, jeszcze z czasów przedpiastowskich. Dalej szlak przyjmuje kierunek południowy i łagodnymi podejściami przez Wysokie (762 m n.p.m.) prowadzi na szczyt Przykrej (824 m n.p.m.). Droga obniża się teraz na siodło pod Przykrą, gdzie spotykamy szlak żółty prowadzący z Jaworza i dalej wspinamy się polną drogą by osiągnąć szczyt Błatniej (917 m n.p.m.), a za nim schronisko.

Z Jaworza Górnego -czas przejścia: w górę ok. 1 h45 min.; w dół ok. 1 h 30 min.

Szlak żółty zaczyna się na stacji PKP Jaworze Jasienica. Najkorzystniej będzie skrócić nieciekawy odcinek drogi podjeżdżając samochodem lub autobusem PKS w okolice Hotelu Jawor w Jaworzu Górnym. Stąd asfaltową drogą docieramy na polankę, na której odbijamy nieco w prawo w górę. Przed nami długie i dosyć uciążliwe podejście lasem na Siodło pod Przykrą (802 m n.p.m.). Spotykamy tutaj szlak niebieski z Wapienicy i wspólnie zdobywamy szczyt Błatniej z charakterystycznym kopcem. Nieco na prawo od szczytu na skraju pięknej hali stoi schronisko PTTK.

Z Jaworza Nałęża (Kościółek) –   czas przejścia: w górę ok. 2 h15 min.; w dół ok. 1 h 30 min.

Trasa rozpoczyna się w Jasienicy koło Jasienickich Fabryk Mebli Giętych. Nieciekawy odcinek szlaku  asfaltową drogę skracamy podjeżdżając autobusem PKS lub samochodem do Jaworza Nałęża. W okolicy starego kościółka znajduje się parking dla samochodów osobowych. Od parkingu szlak biegnie w głąb doliny potoku Jasionki, by po chwili skręcić w prawo, rozpoczynając strome podejście przez las na grzbiet Suchego Gronia (Łazek)- 713 m n.p.m. Jeszcze przed szczytem dochodzi z prawej strony szlak niebieski z Grodźca a także z Górek Wielkich (najpierw znaki zielone, później niebieskie). Idąc dalej pozostawiamy nieco z prawej strony szczyt i kierujemy się na kolejną kulminację – Czupel (736 m n.p.m.). Szlak łagodnie pnie się w górę. Opuszczamy las i wychodzimy na grzbietową halę. Od tej chwili towarzyszą nam piękne widoki. Mijamy Małą Cisową (828 m n.p.m.),Wielką Cisową (877 m n.p.m.) i krzyż, przy którym z prawej dołączają znaki zielone z Brennej. Podążając dalej mijamy zgliszcza chatki studenckiej, która spłonęła w 1995 roku oraz mini stadninę konną – Ranczo i docieramy do schroniska PTTK pod szczytem Błatniej. Jeśli zostawiliśmy samochód na parkingu w Jaworzu Nałężu proponuję skorzystać w drodze powrotnej ze Szlaku Harcerskiego . Szlak ten nie został zaznaczony na mapach turystycznych ale łatwo można go odnaleźć kierując się z powrotem za szlakiem czerwonym a następnie odbijając w prawo.